Softwaretest-frustraties, maar dan met auto's

Softwaretesten is voor mensen die niet in IT of projectmanagement werken een beetje ongrijpbaar. Ja, het is duidelijk dat je moet controleren of iets doet wat het moet doen, maar zodra dat gecombineerd wordt met de woorden software, data, omgeving, specificaties en requirements gaat bij veel mensen het licht uit.

Nou heb ik een hele leuke baan, maar er zijn natuurlijk altijd minder leuke dingen. Dus bij deze een aantal van mijn in de afgelopen jaren opgedane frustraties, vertaald naar een wat wat tastbaarder proces: Testritten maken in een nieuw model auto.

Testen op een onbetrouwbare omgeving, met onbetrouwbare data, want "we hebben haast."
"Mensen, deze auto moet bijna op de markt komen, laten we even snel een testrit maken terwijl de banden leeg lopen, de motor steeds afslaat en de raampjes uit zichzelf open gaan. Dan kunnen we in ieder geval zeggen dat we hem getest hebben. De lege banden, afslaande motor en open raampjes gebeuren in het echt toch niet." Aannames. Dodelijk dingen.

De testomgeving naar productie linken en dan zeggen: "Dit is niet geschikt om te testen."
"Nee nee, je mag niet op de knopjes drukken, want dan gaat de ventilator bij de klanten aan. Je mag alleen naar het dashboard kijken, niet daadwerkelijk rijden." Je fantasie gebruiken om te controleren of het werkt. Of klanten gek maken omdat je met hun gegevens loopt te spelen. Consider it done.

Zonder enige specificaties of planning voorhand vanuit het niks op vrijdagmiddag te horen krijgen: "We zijn klaar! We verwachten dinsdag een vrijgave. En testen met die hap!" En maandag is een officiële vrije dag....
Vanuit het niks word je naar het testcircuit gesleept waar een auto voor je klaar staat. "Kijk! Hij is af! We gaan er van uit dat je uiterlijk dinsdag laat weten dat het een geweldige auto is waar geen belangrijke mankementen mee zijn." Je weet niet wat voor opties er horen te zijn, welke technische onderdeeltjes er in zitten, zelfs niet of het wel de bedoeling was dat deze auto eruit ziet als een wasbeer met een luier om. Dat moet je maar uit zien te vinden. Binnen een uur graag, want dinsdag gaan ze hem verkopen en maandag is een wettelijke vrije dag. "Nee, we vergoeden geen overuren."

Developpers die vragen of je wel de cache hebt gecleared nadat je een issue hebt gevonden.
"Hmmm.... Ik kan niet wegrijden." "Heb je hem van de handrem af gehaald?" Jaahaaa!

Tegen de ene helft van het team zeggen dat er niet getest kan worden omdat de omgeving niet correct is en tegelijkertijd de andere helft van het team pushen om zo snel mogelijk hun testen op die omgeving af te maken.
"Piet, je kan je testritten op dit moment niet uitvoeren. Aangezien jij alleen verantwoordelijk bent voor dat ene motoronderdeeltje en de motor er nog niet is, heeft dat geen zin. Harry, waarom schieten jouw testritten niet op? Je moet controleren of die auto in het algemeen wel werkt, je moet wel wat haast maken. Hoe bedoel je, hij werkt niet zonder motor? Beetje creatief zijn dan!" Arme Harry.

Vergeten de cache te clearen.
Kut. De handrem.

Maanden lang de omgevingsproblemen die alle tests blokkeren negeren, dan in de laatste week voor de deadline deze proberen op te lossen en aan je testers vragen of ze bereid zijn om de hele week over te werken.
"Ok jongens, ik weet dat we de afgelopen maanden geen testritten hebben kunnen maken omdat helemaal niks werkte. We weten dat jullie in die periode daardoor helemaal niks hebben kunnen doen, ookal was alles best simpel te fixen. Maar nu we de deadline naderen, raken we toch in paniek. Dus we gaan alles vandaag oplossen. Kunnen jullie deze hele week in deze auto wonen? Zodat het toch nog af komt?" Ehm... wat denk je zelf?

Browserspecifieke issues.
De auto rijdt heerlijk op de Nederlandse wegen. Ook op de Franse, Zelfs in het linksrijdende Engeland gaat alles perfect. Maar zodra je met exact dezelfde auto België binnen komt rijden, gaan de ruitensproeiers aan en blokkeert het rechterachterwiel.

Twee dagen voor de deadline de requirements herdefiniëren.
Maandenlang is het team bezig om een knalrode, supersnelle sportwagen te bouwen. Twee dagen voordat deze op de markt komt, wordt gevraagd of er toch nog even een pickup van gemaakt kan worden. In het blauw graag. Ja hoor... tuuuuuuurlijk. Doen we even.

Alle issues van Collega 1 op naam van Collega 2 zetten en dan tegen Collega 1 zeggen dat deze wel erg weinig issues op zijn naam heeft staan.
"Ok, Harry zou kijken of probleem 1, 2, 3, 4, 5, 7, en 9 opgelost waren. Piet, dat ga jij nu doen. Natuurlijk heb je daar tijd voor, beetje beter plannen dan. Hmmm. Harry, je hebt wel erg weinig te doen, Hoe kan dat?" Arme Harry. En Piet.

Developpers die zonder iemand in te lichten dingen veranderen.
"He. Een trekhaak? Op een sportwagen? Ik geloof niet dat dat de bedoeling is." "Nee, het stond ook nergens in de specificaties dat dat moest, maar dat leek me wel praktisch, dus ik heb hem er maar gewoon opgezet. Nee, waarom had ik dat met iemand moeten overleggen? Tis maar een trekhaak." Ondertussen komt die prachtige verlaagde auto geen drempels meer over omdat die trekhaak blijft hangen en zijn de ontwerpers in paniek nu hun gestroomlijnde bolide een caravan blijkt te kunnen trekken. Waar hij natuurlijk helemaal niet voor bedoeld is.

Je testers er via Tweakers achter laten komen dat hetgeen ze aan het testen zijn al wordt uitgerold naar klanten.
Je leest tijdens je ochtendkoffie de AutoWeek om er achter te komen dat de auto waarin je nog steeds geen fatsoenlijke testrit hebt kunnen maken al te koop is. *headdesk*

Maandag ergerde een van mijn developper-collega's zich aan iemand die de volgende opmerking maakte: "Er moet gewoon minder goed getest worden." Zonder van deze blog te weten, zei hij: "Dat doe je toch ook niet met een auto? "Sorry, maar we hebben uw auto wat minder goed getest."??" Lijkt mij een mooie uitsmijter :)


Meer over werk:
- Handjes schudden en gebrek aan koffie
- Ik heb geeeeeeeen idee!!
- Small things that make me happy: Collega's

0 reacties: